Tisdag

Vår sista hela dag här. Vi åker 14.00 härifrån med taxi upp till Bangkok. Sover en natt på hotell där och 9.00 torsdag morgon går planet mot sverige. 12,5 timmar innan vi landar i Göteborg där vi också måste ta en natt på hotell, det fanns inga tåg som passade så vi är inte hemma i Säffle förrän på fredag.

Idag hade vi hoppats på en dag vid stranden med det blåste så mycket så vi stannade vid poolen. Jag och mamma gick en promenad på förmiddagen, påvägen hem kom vi på att vi kanske skulle stannat till på restaurangen @huai yang och köpt glass, men eftersom vi inte hade så långt kvar hem skickade vi iväg Peter på mopeden Istället. Vi fick även syn på två ganska stora ödlor som bor här utanför.. fick en närbild på en av dem.

Sista kvällen hade vi såklart tänkt äta thaimat, men ingen av oss var speciellt sugen på det så det blev pizza på ranchen och sen delade vi på en semla allihopa (Vi kunde inte låta bli att testa när vi såg andra i restaurangen beställa det). Signe ville ha ris istället för pizza så det fick hon såklart.

Måndag och 20 grader

Idag när vi vaknade var det bara 20 grader ute, Signe sa hela morgonen att det var kallt och det va de verkligen. Högst har det varit 24,5 grader, vilket vi absolut inte är vana. Vi som planerat en förmiddag vid havet fick lov att ändra våra planer då det även blåser mycket. Vi tog en taxi till Hua yang watherfall & nationalpark. Väldigt fint och upplevelserikt måste jag säga, över förväntan. Dock jobbigt att gå upp till de olika nivåerna av vattenfallet så det var en perfekt dag med tanke på den låga temperaturen. Vi matade stora stim med fiskar som blev helt galna när de fick mat, vi såg apor på långt håll samt en jätteläskig grön orm. Uujamejen!

Ikväll beställde vi in lite olika rätter och åt som en buffé, vi hade även en omelett som smakade precis som den vi brukar göra hemma till thaimat. Soppan i mitten är den du tipsat om Mikael , den va smaskig !

Vi fick ta långärmat på oss när vi åkte iväg men ändå frös vi. Hoppas på att få svettas lite imorgon !

Söndag

Vår sista hela vecka här i underbara Thailand är snart slut. Nu återstår endast två hela dagar. Det är blandade känslor, såklart tråkigt att semester snart är över samtidigt som det ska bli otroligt skönt att komma hem.
Borta bra men hemma bäst!

Idag har det verkligen varit en lugn dag, vi har inte ens varit på stranden. Badat i poolen, lagat lunch här i huset, vilat middag allihopa badat mer i poolen sen brummat iväg för kvällsmat på Sao's samt en drink på Maew.

Signe är så tuff i vattnet, hon hoppar från kanten utan att vi tar emot henne, hon kommer under vattenytan med hela huvudet en kort stund innan armpuffarna hjälper henne upp. Hon tycker detta är jätteroligt. När vi är i vattnet flyter hon gärna omkring och sprattlar med benen (Säger att hon "pimmar"). Idag när vi badat klart gick vi upp och jag tog av Signe hennes badkläder samt armringarna, jag står precis vid poolen och hänger upp hennes badkläder samtidigt som hon sätter sig på kanten och bara slänger sig ut för att "pimma". Jag ser henne hela tiden så slänger mig ner efter henne. Allt gick bra, hon svalde inte ens något vatten men var ledsen när jag lyfte upp henne, hon trodde nog att hon kunde simma på egen hand och blev rädd. Hon sjönk verkligen som en sten, så otäckt att se. Så tänk på det allihopa, lämna inte era barn med blicken en sekund vid vattnet !!
Godnatt från oss ❤️

Lata dagar

De senaste två dagarna har verkligen varit lata dagar. Efter frukost har vi åkt till stranden, käkat lunch där sen åkt hem och badat i poolen tills det varit dags att gå upp och duscha för att sedan åka iväg och äta dagens sista mål. Avslappnat och gott ! Ikväll blir det pizza igen.. Man blir allt trött på kyckling och ris efter ett tag 😉

Torsdag

Imorse när vi satt och åt frukost var det väldigt molnigt och snart kom trädgårdsmästarna och började fixa i trädgården. Så vi bestämde oss hastigt för att åka iväg till prachuap khiri khan, en större stad som ligger ca 3 mil bort. De har en större matvarukedja där, tesco lotus, vi handla några klädesplagg, fyllde på kylskåpet med frukost samt lite snacks och frukt.
Och nej vi åkte inte på vår lilla moped, vi tog en taxi hos Jeab.

Vi var tillbaka vid lunch, då åt vi på @Huay yang sen bad i poolen innan det var dags att göra sig klar för att åka till en ny restaurang för oss, Jut. Vi hade fått tips om att deras "thai-grill" var bra. Man fick alltså in en tallrik med massa olika sorters kött på som man skulle grilla själv, samt koka nudlar och grönsaker i en buljong med uppvispat ägg i.
Nja sådär tyckte nog jag att det var, inget vi tar någon mer gång men det var ju kul att se hur det gick till. Vi brukar se folk som sitter med sånna grillar när vi åker förbi endel restauranger.

När vi kom hem tog vi ett kvällsbad.
I eftermiddag kom det en ordentlig regnskur, det ösregnade i 15 min och efter det blev det väldigt skön luft. Imorgon ska det bli 35 grader 🌞

En dag på stranden

Imorse åkte vi till stranden. Det blåste ordentligt idag och var rejäla undervattensströmmar så det var riktigt jobbigt att bada, Signe tyckte det var läskigt. Så vi höll oss mest i solstolarna och gick ner och svalkade oss bara när det blev för varmt.
Vi käkade såklart på Nong Pu, en väldigt bra restaurang som sagt.

När vi kom hem igen badade vi en stund i poolen och pratade med våra grannar som skulle åka iväg en liten bit ner i byn sen åka under den stora motorvägen för att komma till en marknad som de har varje onsdag. Eftersom inte vi är här nästa onsdag så åkte vi också dit. Det var väldigt mycket mat här också samt lite kläder och prylar. Jag köpte en påse med chili, en kam till Signe och ett nagellack.

Nu ska vi åka till en av byns restauranger.

Hua Hin

I går morse åkte vi med tåget till Hua Hin för att shoppa och sedan sova över en natt på hotell. Tåget här i Thailand är det lite hur som helst med, man åker med fönstren öppna, ett hål i golvet är toaletten, det går runt folk och säljer saker, mest mat och dryck. Vi satt allra längst bak och det fanns inte ens en dörr bakåt, det var som en liten avsatts med tak och ett litet staket, där gick folk ut och ställde sig för att röka. Tåget skulle gå 9,30 men gick 10,10. Innan vi skulle ta tåget frågade vi runt lite här hur man skulle göra för att köpa biljetter och om det fanns någon tidtabell. Men vi fick till svar att tåget går en gång om dagen åt vardera håll och man ska åka dit en timme innan för att se hur mycket försenat eller förtidigt det kommer. 15 min före avgång öppnas den lilla luckan man kan köpa biljetter i. Thailändare åker gratis och vi andra betalade 25 bath var. Det tog 2,5 timme till Hua Hin, med bil tar det 2 timmar.
Vi åkte direkt till den Svenska restaurangen för lunch, jag åt super god pasta carbonara. Och vårrullarna här är helt klart de bästa vi ätit. Över allt här i Hua yang är det bara glasnudlar i, vi vill ha köttfärs. Vi åkte till hotellet och lämnade våra väskor och sen tog en vi en tuk-tuk till Market Village, Simon och Peter provade fisk spa vilket Signe tyckte såg jätteläskigt ut så vi fick gå iväg en sväng och vänta på dem.
På kvällen åt vi mat på en pir ute i havet, det fanns mycket fisk och skaldjur. Men det var bara Simon som passade på att ta det, hummer valde han. 1680 bath gick den på, antagligen dyraste rätten på hela resan, men god var den. När vi var mätta och belåtna gick på nattmarknaden och innan vi gick till hotellet tog vi 1 h fotmassage.
Vi träffade på ett äldre par när vi skulle fråga efter vägen till nattmarknaden som också bodde här i Hua yang och skulle åka tillbaka idag, så vi delade en taxi med dem idag, annars hade vi faktiskt tänkt ta tåget.

Idag kom även våra kläder som vi sytt upp, här är baksidan av min klänning. (Tycker inte den gjorde sig så bra på bild dock)

Igår kväll

Vi prövade ett nytt ställe igår kväll. Vi hade sett att denna restaurang hade riktiga pizzaugnar så vi beställde in en varsin pizza. Godaste pizzan vi ätit i Thailand, man kände även på beasås på, mums !

16 januari

Idag är ingen vanlig dag för det är Simona födelsedag HURRA HURRA HURRA!

Vi ordnade lite extra fin frukost och sjöng för födelsedagsbarnet imorse.
klockan 9 kom taxin och körde oss till marknaden vid gränsen till Burma. Det fanns mycket möbler och större träprylar, vi köpte några träskedar samt en träslev att ta ris med.  Signe fick en rosa solhatt, väldigt tjusig. Man kunde köpa 4 orkidéer för 25 kr, ja vart väldigt sugen på att köpa med hem men kunde inte komma på något bra sätt att frakta hem dem.
När vi var nöjda på marknaden åkte vi till apberget. Jättesnälla och fina apor, de tog jordnötter hur händerna på oss, skalade dem och smaskade i sig. De var inte alls rädda för oss och inte Signe för dem heller.
Vi hade tänkt stanna vid en strand i närheten, men det var inte så fin som vi trodde så vi åkte hem. Vi åt lunch på en restaurang som hette "No Name" mitt emot låg en frisörsalong som jag gick in på och fick en tid senare på dagen.
Simon körde dit mig och väntade under tiden hon klippte, det tig ca 15 min, innan vi åkte hem igen gick vi på massage, såå skönt ! klippningen kostade 40 kr och massagen 100 kr.

Fredag

Imorse var det marknad här i byn mellan 06.00 -09.00. Vi åkte dit vid 8. Det fanns mycket mat och även en del kläder, men inget förr oss direkt. Vi köpte en varsin våffla (Simon tog 3) och jag köpte mig en söt liten handgjord väska.

Innan vi åkte hem tog vi en varsin fruktdrink i en nyöppnad liten "kiosk". Det svalkade gott! Sen ville mamma och Peter åka till stranden men vi valde att stanna i poolen. Nu ikväll käkade vi på vår favorit "Maew", Signe lekte i vanlig ordning med gruset.
Nu ska vi ta ett kvällsdopp i poolen, imorgon ska vi åka till burmagränsen där det är marknad, vi ska även kolla på apor och bada vid en fin strand.

Gokväll

Vi åkte till strandrestaurangen vi brukar åka till på dagarna för att äta mat ikväll. Detta är också en favoritrestaurang, Simon och Peter tog en varsin köttbit med pommes och grönpepparsås men ändå gick det bara på 250 kr inkl öl och vitlöksbröd för oss allihopa.

På hemvägen stannade vi till på Kaew och testade deras drinkar, lite väl starka tyckte jag och mamma 😁

Fiskbullar till lunch idag

Nu sitter vi på uteplatsen och har precis käkat lunch. Och som överskriften lyder så blev det fiskbullar och potatis. Simon och Peter funderade fört på att åka väg och äta någon annan stans med ångrade sig sedan. Och när vi börjat äta säger Simon..
- Det var att gött med sån här mat ändå.
Signe åt 8 fiskbullar och en potatis!
Nu ska vi snart gå iväg till poolen igen. Klockan 17 kommer de hit med våra kläder för första provningen 😀

Onsdag kväll

Jag skrev ju tidigare att vi skulle åka till Maew och äta, men när vi körde förbi där luktade det väldigt mycket rök, så fick vi se att någon eldat intill så vi bestämde oss för att fortsätta en bit. Vi åkte till restaurang Kaew, ny för oss men våra grannar här på området rekommenderade den. Det var gott och fanns mycket att välja på. Det var ganska mycket folk där också, även kändisen Anders Lundin. Innan vi åkte hem tog vi en drink på "Jungel bar", det var livemusik och mamma och Peter passade på att bugga lite till en lämplig låt.

Koh Talu

Idag åkte vi ca 1 timme med bil sedan 30 minuter med båt så kom vi till en fantastisk fin strand med klart vatten, denna ön heter Koh Talu. Det ingick lunchbuffé och frukt i resepaketet. Vi kollade på skölpaddsuppfödning och det fanns möjligheter att snorkla. Simon och Peter prövade lite. Man kunde välja att åka hit och sova över en natt men det räckte gott och väl med en dag tyckte vi.

Nu sitter vi på vår uteplats och ska strax åka iväg och äta, ikväll har vi bestämt att ta den närmsta restaurangen som heter Maew, ett säkert kort. Igår skulle vi testa en ny restaurang men det slutade med att vi endast beställde öl där och gick sedan vidare till nästa strandrestaurang, det var dyr mat, personalen var inte så trevlig och hade varken vitlöksbröd eller vårrullar.

Hua Hin

Igår hade vi en heldag i Hua Hin. Vi shoppade, åt lunch på pizza company (som vi ofta gjorde 2008) på kvällen blev det middag på den svenska restaurangen (där vi också ofta åt). Man kan köpa både svensk husmanskost och supergod thailändsk mat. En toppen restaurang, dock lite dyrare än restaurangerna här i Hua yang. Det finns en skräddare här i byn som har samarbete med en skräddare i Hua Hin, vi besökte den igår och beställde några plagg som kommer skickas hit, första provningen är redan på torsdag. Spännande. Jag och mamma beställde en varsin klänning, Simon 2 skjortor och Peter en skjorta.

Idag har vi haft en lugn dag på stranden, vi fick stanna efter vägen och tanka mopeden.
Nu ska vi åka iväg och äta middag, ikväll får det blir något starkt tror ja 😊

@huai yang

Ikväll åkte vi till en restaurang i närheten av vårt hus för att käka. Det var en liten finare restaurang med något dyrare mat. Men fortfarande väldigt billigt, 350 kr för oss alla med efterrätt i form av en varsin drink och glass till Signe.

Signe är väldigt noga med att hålla i sig när vi åker på mopeden.

I väntan på maten tog vi några foton.

Söndag

Här kommer det några bilder från vårt fina hus. Det finns två sovrum och två badrum. Just nu sitter vi ute på altanen och planerar inför morgondagens utflykt till Hua Hin. Signe vilar middag inne i ett svalt sovrum.
På förmiddagen har vi hängt vid poolen.

Ännu en dag i paradiset

Direkt efter frukost åkte vi till stranden. Idag blåste det lite mer än igår så vågorna var ganska stora, roligt tyckte Signe, läskigt tyckte jag 😉

Detta är vår moped som vi hyr under dessa tre veckor. Det går lite tungt med alla oss på men det funkar.
Vi åkte från stranden efter vi ätit lunch och njöt några timmar i poolen här på området. Vi bor förövrigt granne med poolen. Men mormor du kan vara lugn.. den ligger på baksidan och Signe går inte dit själv.
Våra grannar betättade att de skulle åka på en nattmarknad i en stad ca 3 mil bort. Vi gjorde detsamma, bokade en taxi och de fick även fram en blistol till Signe, dock satt den inte bakvänd.. Men det ska vi också försöka få till inför nästa taxiresa. Marknaden var mest för thailändare. Det var mycket konstig mat, larver och maskar till exempel.. Men vi köpte varsin pannkaka med nutella och banan i, Simon tog jordnötssmör, även annanas och friterad fisk på spett Köpte vi. Signe fick en väldigt fin pannkaka med en elefant i choklad på.
Innan vi åkte hem tog vi fot/benmassage. 45 min för 25 kr!  Helt otroligt billigt !

En dag på stranden

Idag har vi haft första riktiga dagen här i Hua Yang. Vi tog sovmorgon sen badade vi lite i poolen här på området. Vid lunchtid åkte vi till stranden. Väldigt härligt, inte alls mycket folk och super god lunch åt vi på strandrestaurangen ca 200 kr för oss alla 5 inklusive dryck!

Vi åkte sedan hem och gjorde oss ordning för kvällens restaurangbesök som blev på "Maew". Där åt vi vårrullar flera olika rätter, öl och en varsin drink efter maten, det kalaset gick på 1280 bath. Signe roade sig väldigt länge med att bära grus och lägga i en lång hög 😀

En lång resa

I tisdags 7.15 gick tåget från Säffle till Göteborg.  Sedan vidare till Bangkok med mellanlandning i Finland. Det var en lång resa, men Signe sov väldigt mycket så det var skönt.

När vi kom till Bangkok sov vi en natt på hotellet Pathumwan princess hotell som ligger i det stora köpcentrat MBK.

Igår kom det en taxi och hämtade oss på hotellet och körde oss ner till huset i Hua yang. Det var en bilresa på 4 timmar och även fast vi beställt en bilstol till Signe fanns det ingen i taxin. Signe fick alltså sitta i vårt knä hela resan, vilket inte kändes alls bra. Vi måste försöka få tag på en stol tills vi ska åka tillbaka till Bangkok.

Huset var i alla fall väldigt fint. På kvällen åkte vi ner till stranden och åt på en av restaurangerna och förlovade oss  ❤️

(Men nej alla ni som nu tror att ni snart blir bjudna på bröllop, det väntar vi allt med 😉)

2016

Det nya året firade vi in hos familjen Bennetoft. Vi var fyra barnfamiljer så det var full rulle. Men vi fick i oss en fantastisk god tre rätters meny.

Förrätt- 1. Ostboll 2. Soltorkad tomat,salami,fetaost 3. Fröknäcke med viltröra
Huvudrätt- potatisgratäng, oxfilé, rödvinssås
Efterrätt- twix cheesecake

Det blev inte så mycket tid över för fotografering men ett kort på barnbordet och ett kort på efterrätten blev det ändå.

Gott nytt år !!

Nu har vi precis packat klart det mesta, på tisdag åker vi mot Thailand ! 😃😎

Söndag

Jag ber om ursäkt för en försenad uppdatering 😝

Simons mamma och två yngsta syskon var bortresande över julen och kom hem från Gran canaria på juldagen. Så vi firade jul i snåre 26,e December. Vi åt potatisgratäng och kalkon, tomten kom och kusinerna fick många julklappar. Vi vuxna hade kommit överens om att alla skulle få en julklapp var för 500 kr, jag fick av Lena och hade önskat mig fårskinnstofflor som jag fick. Perfekt !