Söndag

En morgonpromenad till ett bageri 1 km bort där vi köpte bröd till frukosten startade våran dag innan vi åkte mot stranden som ligger ca 3 km här ifrån.

Mulet idag men ändå varmt.

Maneterna var spännande
Semesterkillen

I eftermiddag tog vi en tur till byxelkrok där det var marknad och små mysiga bodar precis vid hamnen.

Öland

Imorse 04.00 lämnade vi Säffle och styrde mot Öland. Vi åkte så tidigt för att barnen skulle sova så mycket som möjligt under resan, (speciellt Herman för han hatar ju att åka bil). Jag ammade Herman precis innan vi åkte sen sov han faktiskt fram till 8.30 ungefär, vaknade till en gång men somnade om ganska snart igen. När han vaknade där 8.30 var han faktiskt nöjd i bilen 1 timme till med hjälp av en flaska mjölk och babblarna på ipaden. Så vi tog oss ända fram till Kalmar i ett svep. Kisspaus för oss vuxna och byte av chaufför en gång bara.

Signe ville dock inte somna om i bilen där vid 04.00 hon valde att se på en film och hon höll sig vaken i över en timme innan hon somnade och vaknade igen strax innan Kalmar.

I Kalmar stannade vi och åt frukost (jag och Simon hade ätit varsin smörgås i bilen tidigare också)

Byte från pyamas i Kalmar
Frukost
Fotograf Signe

Frukost och lite handling i mataffären sen åkte vi vidare 1,5 h till ungefär innan vi äntligen var på plats. Men som tur var somnade Herman direkt vi åkte så även den biten gick bra 😊

Ölandsbron
Böda sand
Fantastisk sand

Vi tillsammans med Simons mamma och syskon hyr 3 stugor av Simons farbrors svärmor. Hon bor på en stor tomt här med ett hus och 3 stugor till som nära och kära får låna/hyra. Hon själv bor i huset. Det är inte de modernaste stugorna precis men de funkar, det hade inte uppdaterats något sedan Simon och Malin var här som små. Ni kommer se på korten under veckan 😉

Vi kom hit strax före 13 idag, lagade lunch och installerade oss i vår stuga sedan tog vi en tur till böda sands camping (ni vet den på tv.n ;)

Alltså sandstränderna här e ju finare än Thailands. Nu blir det en tidigt kväll för oss. Familjen Sjöman som anlände nu ikväll hade 2 pigga barn som sovit i bilen så de skulle jaga dem lite på den stora gräsmattan innan läggdags. Imorgon kommer resten av gänget.

Godnatt.

Strömstad & Daftö

Idag tog vi en familjetripp till kusten. Började med lunch i Strömstad. Gick en promenad på bryggorna och kollade in sportshoppen innan vi åkte vidare till Daftö.

På Daftö lekte vi, åkte karuseller och fiskade krabbor. Gick även runt och kollade på alla fina husvagnar och uteplatser folk semestrar i.

Lata dagar

Har sköna dagar i stugan. Fint väder har vi ju till och med 😊👍

Onsdag

Idag har jag och barnen haft en fin dag i stugan. Alla andra har jobbat. Det har varit varmt och härligt 😊 Vi käkade pannkakor till lunch, även Herman fick smaka. Han har ju börjat äta gröt nu morgon och kväll och gillar det skarpt, sover även bättre på nätterna. Har jag riktigt tur så vill han inte amma förrän frampå morgonen vid 5 tiden. Det är lyx i mammalivet 🤗

Tisdag

Igår var jag och barnen bjudna hem till familjen Smersfeldt för kompis/mamma träff med bästa mammagruppen. Vi fick lunch och fika. Lyx!!

Vi tog en snabbsväng till mormor också där Signe lekte med Rasan och Herman gosade med gammelmormor.

På kvällen var jag och en gäng fina gamla tjejkompisar på duse och käkade. Otroligt dålig service! Det tog 2 timmar innan vi fick maten samt ingen trevlig personal, men maten var ändå helt ok tyckte jag. Summerar det genom att säga att de inte får något mer besök av mig i sommar.

Marcus 30 år

I fredags fyllde Marcus 30 år. Vi firade honom på morgonen i Harnäs med bröd från Holgers samt en Budapesttårta till förmiddagsfika.

Efter tårtan tog vi en tur med båten.
På kvällen var vi alla bjudna hem till Otter på 10-års kalas. Hon fyller år dagen före Marcus.

Marcus hade sitt kalas på lördagen. I logen här på harnäs. Det är en väldigt fin lokal.

Torsdag

Vi är numera bosatta i stugan. Känns skönt. Simon jobbar tisdagar och onsdagar i verkstan annar har han sommarlov vilket känns heelt galet skönt. Från att han jobbat nästan hela somrarna till att han kommer vara ledig hela somrarna istället.

Tänkte dela med mig av lite bilder från våra pallkragar istan, där växer det så de knakar.

Persilja är min favorit !!
Morötter och 2 olika sorters lök på g
Superfin sallad, salladslök och luktärter.
Här ser ni den 10.e gurkan vi fått. Och det är många fler på gång.
Tomater i mängder dock inte så många röda ännu.

Hermans första tänder

Nu har de kommit upp. Två små taggiga tänder i Hermans lilla mun. Den 3.e juli när vi satt på en restaurang i Kroatien med familjen Otter kände jag detta och blir glatt överraskad och informerar hela bordet varpå Patrik säger att han känt det tidigare under dagen men då inte visste att han var den första att känna dem. Här ovan ser ni en bild jag fångat på de små riskornen 🤗

Kroatien

De flesta timmar spenderade vi vid vår härliga pool. Vi spelade kort, alla fick fina flätor av Ella som är galet duktig på det. Vi målade naglarna och drack drinkar i solen.

Sista kvällen gick vi alla ut och åt på en restaurang vi hade gångavstånd till.

Dessa två ❤
Hela gänget

När vi landade på Arlanda stod ff-bussen och väntade på oss. Morfar hade ordnat det.

Tusen tusen tack för denna resan. Vi hoppas på fler resmål tillsammans

Kroatien

Nu har vi kommit hem från vår resa som varit riktigt härlig. Det är så roligt att åka tillsammans med så många som man tycker om.

Det har varit dålig uppdatering under resan eftersom det gick så långsamt att ladda upp bilder här i bloggen. Så här kommer det ett eller kanske flera inlägg med vad vi gjort 😊

Här är huset vi bodde i. Det var 3 våningar. Samt ännu en trappa upp låg poolen. Längst hela högersidan om huset var det en lång trappa som tog oss upp till de olika våningarna.

I början av semestern tog vi en tur till en närliggande stad med namnet Cavtat. Ett fint och mysigt ställe med en hamn.

Vi fick se väldigt pampiga båtar
Otroligt vatten
Vinodling

Hela gänget förutom morfar, Marcus och Emma tog bussen till Dubrovnik en eftermiddag. Vilken stad säger jag bara. Så himla fint i gamla stan.

Ingången till gamla stan
Massor av små gränder
Godisaffär
Gatan är gjord av marmor
I väntan på mat
Herman fick smaka supergod glass som vi köpte innan vi tog bussen hem till Plat där vårt hus låg

I måndags tog alla utom Mikael och co en båttur ut till ön Lokrum. Hela ön är ett naturreservat, det springer kaniner och påfåglar fritt. Det finns en lagun med väldigt salt vatten.

Scener från serien Game of Thrones spelades in på denna ön, även i Dubrovnik spelades det in.

Vår familj och familjen Otter gick upp till en fästning, Port Royal. Väääldigt mycket uppför i stekande sol. Det var alltså sjukt jobbigt men upp kom vi och utsikt fick vi.