Dans

Igår började vår lilla prinsessa att dansa. Hon har denna termin fått en plats i musikskolans dansgrupp för de minsta. Skulle gissa på att tjejerna var 3-5 år. Så Signe kan vara yngst av alla.

Hon tyckte det var superkul. När de hade vattenpaus drack hon en klunk fort så att hon kunde springa tillbaka till dansgolvet så snabbt som möjligt. Tror hon var först på golvet efter varje vattenpaus.

Signe längtar redan till nästa söndag och det gör även jag.

Idag tog vi en förmiddagsprommenad när H skulle sova. Vi gick ner till herrgårdgymnasiet och tittade på hästarna.

På hemvägen fick vi ta en paus och vila oss, Signes bäbisar behövde äta också. Ända sedan Herman kom har hon "ammat" sina dockor.

Kantarelljakt

Ja som rubriken lyder. Idag har vi varit i tveta och letat efter kantareller. Vi hittade nästan så det fyllde botten på stekpannan. Vi gjorde en god sås på de till kvällens middag som blev klyftpotatis och fläskfilé.

Här kommer lite bilder från dagens utflykt.

När pappa fixar frillen
Någon blev trött på fyrhjulingen

Onsdag

Idag kom mamma hit strax före halv 9. Hon promenerade med oss till förskolan, det gjorde det möjligt för Signe att ta cykeln. Man måste hjälpa henne rätt mycket, hon trampar inte på så värst bra utan man får skjuta på henne. Det är en promenad på 25 min till förskolan så om hon ska gå själv får vi gå strax efter 8 redan och det är lite väl långt för henne att gå. Ståbräda funkar men det blir rätt jobbigt för mig då. Så vi övar med cykel så ofta vi får tillfälle och hoppas hon snart lär sig det ordentligt. Det är skönt att slippa ta bilen varje dag.

Igår gjorde vi såhär ...

Efter att vi lämnat Signe gick vi vidare mot torget för att köpa blommor till vår köksträdgård. Det blev en klematis (och 2 plantor murgröna från trädgårdshandeln i stan)

Vi planterade nu ikväll.

Jag och mamma tog en sväng till Kappahl och kollade in alla nya fina kläder de fått in. Eftersom Signe hade namnsdag idag kunde vi inte låta bli att köpa några nya plagg till henne.

Ett nytt fleece-ställ och ett par rosa byxor i denna fantastiska färg

Mössor till båda barnen beställde jag förra veckan och de kom ju lägligt idag. Även en ny bamse-tidning låg i brevlådan.

Vi hann även med att göra 6-månadersbesök på bvc idag. Allt såg bra ut och Herman växer som han ska. De tyckte han var väldigt redig när han kröp så fint och att han ställer sig upp mot allt berättade de att de inte brukar fråga om det förrän vid 10 månader. Så vi har en riktigt tidig kille här, nästan för tidig, det blir ju extra mycket pass nu. Men samtidigt roligt att se hur han utvecklas.

Bjuder även på en bild från gårdagens handling

Vi har sedan en vecka tillbaka börjat lämna Signe efter vi läst saga på kvällen så hon får somna själv. Det har gått jättebra, Vi har haft på babyvakten så hon kan ropa på oss där om det är något. Det har hänt enstaka gånger bara förutom ikväll.. Först berättade hon att det blev för mycket gosedjur så hon la bort några. Efter en stund bad hon mig komma och öppna hennes dörr, vilket jag gick upp och gjorde. Sen dröjde det en liten stund till innan jag hörde henne ropa mamma i babyvakten igen...

-Ja?, svarar jag
- ömmh... hör jag henne
- vad funderade du på?, frågar jag igen.
Efter en stunds tänkande svarar hon.
- Vart har vi köpt sänghimmeln?
- Ellos, säger jag
- Jaha säger hon och är nöjd med frågor där.

Alltså hon kommer med så mycket roliga kommentarer nu 😀

Köksträdgård

Nu är sommarlovet slut både för Signe och Simon. Tillbaka till lite vardagsrummet igen, sommaren gick alldeles för fort samtidigt som det känns skönt att få lite ordning på dagarna igen. Och jag gillar ju hösten, tycker det är rätt så mysigt.

Sista dagarna på Simons semester ägnade vi åt att flytta och utöka våra odligslådor till en liten köksträdgård.

Kommer bli många mysiga måltider här under äppelträdet 😊

Hagfors & Nora

Igår åkte vi upp till Hagfors, ås..

Vi plockade blåbär och hallon. Det finns galet mycket av båda sorterna här. Så gott !! På kvällen åt vi god lax-pasta och lite annat smått och gott.

Idag åkte vi en tur till Nora. Hälsade på 3 av morfars syskon som bor där. Det är så otroligt fint och mysigt där, jag säger som mamma... ska jag flytta någon gång så är det till Nora i så fall.

Vi började med lunch hos Marianne och Nigge
Signe fick plättar, vi andra jättegoda pajer med sallad och bröd till. Väääldigt gott!!
Promenad till stan
Vi hade en jättefin dag och tur med vädret
Fika hemma hos Gun-Britt
Nora glass
Marianne, mamma, jag och barnen, Stig och Gun-britt

Så snälla människor och så lika alla syskon är varandra, både i utseende och sätt att vara. 9 syskon sammanlagt var det i familjen Svensson som bodde i Striberg i Nora. På hemvägen åkte vi förbi huset där de alla växte upp ❤

Tisdag

En förmiddagstur till blåbärsskogen i Tveta, gatan.

Sista dagarna på Öland

Här kommer ett i lägg om våra sista dagar på Öland... för den här gången..

Vi åkte till bödas stora camping en dag, dock lite mulet även då så vi lämnade stranden för en tidig lunch innan tjejerna fick leka i den fina lekparken på campingen. Alltså vilken stor camping, nästan för stor tycker ja. Det fanns till och med Ica och frisörsalong där inne.

Fredagen bjöd inte heller på så mycket sol så då tog vi en tur till böda hamn, käkade lunch och sen hade vi bara en lugn och skön dag. Passade på att ta en liten biltur när barnen (läs Herman) var nöjd i bilen. Vi konstaterade att öland är otroligt fint, man kan nästan inte tro att det ligger i Sverige.

Böda sand
Böda hamn

Lördag morgon 04.00 åkte vi hemåt. Det funkade ju bra när vi åkte dit så valde att ta en repris och det gick lika bra när vi åkte hem. Fick även då stanna första gången på grund av att Signe behövde på toa. Då var vi i Karlskoga 👍

Tisdag och Onsdag

Igår var det lite mulet så vi skippade stranden och tog en utflykysdag. Åkte upp till långe-Erik och på hemvägen stannade vi till i byxelkrok där vi åt vår medtagna lunch och sedan strosade vi runt och kollade i de små mysiga bodarna och njöt av em glass i solväggen.

Signe handlade för sina pengar. Hon köpte även en nalle till Herman, det var väldigt viktigt!!
När vi kom hem igen tog Herman ett bad
Trädgårdsyatzy
Sitt stilla där tjejer så får jag ta ett kort... 😂

Idag var vädret bättre så vi tog en dag på stranden. Dagen frukostbröd cyklade Simon och Signe iväg och köpte.

Efter kvällens grillning spelade vi fotbollsgolf som Simon styrde upp.

Här ser ni nallen som Herman fick av sin snälla syster ♥

Måndag

Vi hade en jättebra måndag. Soligt och fint så vi tog med oss pastasallad till stranden och hängde där till klockan 15. Två av oss promenerar till stranden med Herman och Holger och resten åker bil med all packning.

På kvällen blev det grill, mölky-spelande och en omgång plump.